top of page
IMG_0052.JPG

Om oss

”På Lunds Montessorigrundskola utbildar vi framtidens världsmedborgare.”

I kunskapsstaden Lund, mitt i den vackra S:t Larsparken finns vi, Lunds Montessorigrundskola, för elever från förskoleklass till årskurs 9. Här frodas arbetsglädje och kunskapssökande i trygg och vacker parkmiljö. Vårt mål är att utifrån alla elevers inneboende nyfikenhet utveckla glädjen och lusten till att lära.

Montessoripedagogik

I montessoripedagogiken står barnet i centrum. Grundidén är att alla barn är nyfikna, naturligt fulla av upptäckarglädje och har en inneboende vilja till att utvecklas och lära sig nya saker. Pedagogiken grundar sig  på och tar hänsyn till barns mognadsfaser och behov. Under de olika faserna är barn extra mottagliga för att utveckla vissa färdigheter och kunskaper och pedagogiken tar tillvara på dessa för att barnet, utifrån sina förutsättningar, ska utvecklas så långt
som möjligt. En kreativ, lustfylld och stimulerande miljö och insiktsfull vägledning är viktiga faktorer i utvecklingsprocessen.

 

Pedagogiken strävar efter att barnet ska utveckla självständighet, vilken kan se olika ut beroende på barnets ålder och mognad. För att möjliggöra detta tränas barnet i tidig ålder att ta ansvar för sitt arbete och lärandemiljön, både den i skolan och i samhället. Pedagogerna stimulerar, handleder och interagerar med barnet i processen. Respekt för barnets personlighet och en tro på dess möjligheter är kärnan i en ändamålsenlig pedagogisk relation.  

​

En av montessoripedagogikens grundtankar är att barn lär sig av varandra och att de genom samarbete och dialog kan nå de sin fulla potential.

 

Montessori på LMG
 

Lunds Montessorigrundskola är en grundskola av det mindre formatet. Vi erbjuder en trygg miljö där elever kan växa och utvecklas i sin egen takt, utifrån egna förutsättningar och behov. Vi har hög lärartäthet och undervisningen sker ofta i mindre grupper, vilket ger varje elev stort utrymme att bli sedd och lyssnad på. Vi tillämpar ett elevaktivt arbetssätt och använder montessorimateriel på alla stadier. Eleverna på Lunds Montessorigrundskola blir väl förberedda kunskapsmässigt, vilket inte minst visar sig genom goda studieresultat. En viktig del av lärande är att lära sig av varandra genom ett åldersintegrerat arbetssätt, de lär sig också att ta hand om varandra och att utveckla empatiska och sociala färdigheter.

​

På Lunds Montessorigrundskola jobbar vi aktivt och medvetet utifrån montessoripedagogiken och de nationella styrdokumenten i Lgr22. I tidig ålder lär vi eleverna ta ansvar för sin studietid och att på egen hand planera sitt arbete. Vi följer timplanen och lägger att schemalagd tid med lärarledda lektioner. Utöver schemalagd tid har eleverna arbetspass. Under arbetspassen har eleverna frihet att välja vilket ämne de önskar ägna sig åt och arbetar i sin egen takt under handledning av lärare. Eleverna arbetar både individuellt och i grupper av varierande storlek för att lära av varandra. Arbetspassen möjliggör god och tät kontakt mellan lärare och elev och tränar eleven i att bli självständig i sitt lärande. 

​

På Lunds Montessorigrundskola arbetar skickliga och mycket engagerade pedagoger och lärare. Arbetslagen har tätt samarbete och arbetar tillsammans som team. Pedagoger och lärare lägger stor vikt vid bemötande och arbetar aktivt för att stärka eleverna och deras självförtroende och lust att lära. Precis som Maria Montessori sa, så handlar utbildning inte bara om faktakunskap, utan det är en viktig del i processen att växa som människa.

 

“Hjälp mig göra det själv, hjälp mig förstå själv, hjälp mig att tänka själv.
Maria Montessori

”Eleven och kunskapsutvecklingen i centrum.”

Utifrån montessoripedagogikens värderingar värnar vi starkt om de grundläggande begreppen frihet, respekt och ansvar. Frihet att få röra sig fritt i klassrummet, att själv få välja sin sysselsättning, att få hålla på med den aktivitet man valt så länge man önskar och att få bli bemött med respekt.
 
Respektfullt bemötande är av central betydelse. Elever som får vara sig själva och som blir bemötta med respekt under uppväxten blir trygga vuxna. När eleven får växa under gynnsamma förutsättningar, under frihet och med respekt så utvecklar eleven självdisciplin. En självdisciplinerad elev har inte behov av disciplin utifrån och kommer att växa upp till en ansvarstagande vuxen.

IMG_0085.JPG

LMG:s Historia

​

Den första träffen

Hösten 1988 träffades fyra föräldrar från olika montessoriförskolor i Lund till en första diskussion om möjligheterna att starta en fristående skola. Frågan hade väckts vid en ordförandeträff tidigare under året. Man tyckte det var anmärkningsvärt att det i Lunds kommun, med åtta montessoriförskolor, inte fanns någon logisk fortsättning för dessa barn. Det enda alternativet var en montessoriinspirerad lågstadieklass på Östratornskolan, men vid denna tidpunkt var det i princip endast barn från det egna rektorsområdet som togs in där.

​

Den första styrelsen

Målet var att skolan skulle starta 1990 och föräldragruppen började omgående bearbeta politikerna. Inledningsvis mötte man en hel del motstånd, men i november 1989 sade också länsskolnämnden ja och ett intensivt arbete inleddes för att kunna lösa alla praktiska problem och öppna skolan i augusti påföljande år. I detta skede bestod föräldragruppen av Leif Alsheimer från Rosa Tornet, Jan Hellström från Barnens Hus samt Amelie Jarlman och Mikael Theander från Lekloftet. Dessa fyra utgjorde också den första styrelsen för föreningen Lunds Montessorigrundskola.

​

Den första läraren

Karin Lindberg, som dittills arbetat enligt montessoripedagogiken i en klass i Hjärup, anställdes som lärare i den första klassen. Under våren löstes också lokalfrågan i och med att föreningen kunde hyra ”Samuelssonska villan” vid Dalbyvägen 5 tillsammans med förskolan Lekloftet.

​

Den första klassen

I augusti 1990 flyttade skolan in på ovanvåningen och förskolan på undervåningen. Massor av föräldrainsatser krävdes för att allt skulle bli klart i tid. Nio sju- och åttaåringar började i den första lågstadieklassen och inför vårterminen1991 var det elva barn i klassen.

​

Skolan växer

Hösten 1991 startades ytterligare en lågstadieklass och hösten 1992 den första mellanstadieklassen. 1994 kom den andra mellanstadieklassen igång och 1995 högstadieklassen. Vid detta laget började lokalerna på Dalbyvägen kännas trånga och ett intensivt sökande efter nya inleddes.

Ny skollokal

Hösten 1996 kunde skolstarten ske i fina, nyrenoverade klassrum i Byggnad 4 på S:t Lars-området.

IMG_0356.heic
bottom of page